Cinkne mi mobil. Na ikonce Mail svítí jedna přijatá zpráva. Otevřu ho, a můj úsměv, ačkoliv by neměl, mizí ze rtů. „!!WOW!! TOTÁLNÍ VÝPRODEJ AŽ 80 %“ na mne doslova křičí reklamní zpráva. Otevírám ji a rovnou bez čtení pravděpodobně lživého textu klikám na tlačítko ODHLÁSIT ODBĚR. Emaily od dané adresy mi nadále budou chodit do spamové složky. Z reklamního sdělení se rázem stává spam.
Cílem reklamních emailů by měla být radost zákazníka z dané výhodné akce. Jenže ve skutečnosti se my, zákazníci, děsíme, kdy opět budeme ztrácet čas mazáním těchto zpráv. Protože když třikrát do týdne obdržíme to samé sdělení, je to jen čiré mínus pro firmu. Podniky si tak nechtěně tvoří ze svých spokojených zákazníků nespokojené.
Reklamní spamy však nemusí vždy vzbuzovat pouze negativní dojem. Někdy umí být i vtipné. Například, když je email zaměřen na produkt, který se nehodí pro obě pohlaví. Ženám tak může přijít do schránky sdělení jako „Nabídka nových zimních pneumatik za výhodnou cenu“. A mužům naopak email s předmětem „Šicí stroj se silou HURIKÁNU“. Ovšem nejvíce vtipné jsou reklamy na různé hubnoucí procedury, jako například „Víte, jak snížit vysoký krevní tlak, a ještě se dobře najíst?“ nebo „Blahopřejeme, vyhráváte balíček vitamínů na hubnutí zdarma!“. Zkuste si také otevřít Vaši spamovou složku a sami budete překvapeni, jaké „poklady‘‘ tam naleznete.
Mnoho lidí má v emailu aktivované různé filtry. Tyto filtry dokáží dokonale odhalit jednotlivé emaily. Jakmile se jim jen sebemenší detail nezdá, pošlou je rovnou do spamu. Pokud filtr v předmětu rozpozná například dvě stejná slova nebo příliš mnoho vykřičníků a otazníků, má to email spočítané. Nemusí to však být jen předmět, který je klíčovým. Několikrát se mi už stalo, že mi přišla informační zpráva z internetového obchodu rovnou do spamu, protože po otevření tam bylo nespočet nahraných obrázků, pravděpodobně nových kousků z podzimní kolekce. Filtrům tak vadí i nepoměr mezi obrázky a textem.
Zamysleme se tak, co byl hlavní důvod vytvoření internetového poštovního doručování? Odesílání krátkých a stručných informativních zpráv co nejrychleji a nejefektivněji. Kdyby firmy volily jinou, méně invazivní marketingovou strategii, je možné, že by se těmto filtrům vyhnuly.
Ale co když spameři zneužijí informace dané firmy a prostřednictví nich pak rozesílají cíleně a masově spamové emaily? Tady už přichází řada na právní ochranu osobních údajů. Podle nejnovějších měření je denně rozesíláno kolem 107 miliard spamových emailů. Kdyby se měl vzít v potaz poměr právě těch spamových emailů s „normálními“, bylo by to 9:1. Právní ochrana osobních údajů chystá začátkem roku 2018 revoluční obrat. V platnost vzejde nová legislativa EU GDPR – General Data Protektivně Regulativní, která byla schválena již v roce 2016. Bude mít za úkol chránit jak firmy a instituce, tak i jednotlivce jako podnikatele a peněžně trestat ty, co jejich informace a data zneužijí.
Tak tedy, jak neskončit na černé listině – jinak řečeno ve spamové složce zákazníka? Nebuďte tak agresivní v oznamování různých akcí. Piště umírněně, ale zajímavě a zaměřte se na kvalitu, a ne kvantitu. Pokud zjistíte, že někdo zneužívá Vaše firemní nebo osobní data a údaje, rozhodně se nebojte obrátit se na právní ochranu.